geopend op (14-18 uur):
vr 20 december
za 21 december
zo 22 december
vr 27 december
za 28 december
zo 29 december

vr 3 januari
za 4 januari
zo 5 januari
vr 10 januari
za 11 januari
zo 12 januari
vr 17 januari

za 18 januari
Opening nwe expositie

zo 19 januari
vr 24 januari
za 25 januari
zo 26 januari
vr 31 januari
za 1 februari
zo 2 februari
vr 7 februari
za 8 februari
zo 9 februari
vr 14 februari
za 15 februari
zo 16 februari
vr 21 februari
za 22 februari
zo 23 februari
vr 28 februari


 
 


 

Galerie MooiMan is een galerie waarbij de man in de kunst centraal staat. Daarmee bekleedt de galerie een unieke positie in de galeriewereld. Naast MooiMan zijn er in Europa slechts twee andere galerieën met hetzelfde thema. Buiten Europa zijn er geen vergelijkende galerieën te vinden.

Galerie MooiMan opende zijn eerste expositie op 17 december 2006, uit een idealistische overweging dat er na het sluiten van galerie Faubourg in Amsterdam geen galerie in Nederland meer zou zijn met de man in de kunst als thema. De opening werd verricht door de toenmalige burgemeester Jacques Wallage, die zeer verheugd was dat een galerie met dit thema het culturele circuit in Groningen kwam versterken.

In 2008 heeft galerie MooiMan voor het eerst meegedaan op een kunstbeurs, de Open Art Fair in Utrecht, een nieuwe beurs die ook aan beginnende galerieën een plek bood. Galerie MooiMan, toen een vreemde eend in de bijt, trok echter veel publiek, we eindigden op nummer 8 in de lijst van meest ingeleverde relatiekaarten, op een aantal van 95 galerieën. Een mooi resultaat voor een eerste beurs, een resultaat wat de jaren erna alleen maar beter werd. Het derde jaar resulteerde in plek 3 op deze lijst.

Naast de Open Art Fair (2008-2012) heeft de galerie ook drie maal op de Affordable Art fair in Amsterdam (2010, 2012 en 2013) gestaan, op de eerste editie van deze beurs in Maastricht (2014), de Miljonair Fair (2011) en Art at The Warehouse in Rotterdam (2013). In juni 2014 zal de galerie voor het eerst te zien zijn tijdens Art Laren.
Naast deze kunstbeurzen hebben we ook tweemaal Op Darklands gestaan, een leather- en fetishevenement in Antwerpen. Ook voor zo'n evenement kunnen we een passende beursstand inrichten.

Naast de reguliere exposities in de galerie en beursbezoek organiseert de galerie ook op diverse andere plekken exposities. Zo werd er rond de Roze Zaterdag in Groningen in 2011 een 15-tal exposities in de stad Groningen georganiseerd o.a. in de Der A-kerk, het Scheepvaartmuseum, het Stripmuseum, het UMCG, galerie Lichtzone, en diverse buitenexposities. Stuk voor stuk trokken deze exposities veel bezoekers, ruim meer dan gebruikelijk voor deze locaties. Mede door deze exposities is Groningen voor 2011 uitgeroepen tot kunststad nummer 2 in Nederland. Iets waar we trots op kunnen zijn.

In de exposities komen ook maatschappelijke thema's aan bod, zoals “Gay en moslim” (2012), met de documentairefilm van Chris Belloni die op vele internationale filmfestivals een opvallende bijdrage was.
QueeRussia” (2013), een expositie met werk van Russische kunstenaars, werk dat in Rusland niet meer getoond kan worden vanwege homofobe wetgeving. Deze expositie was officieel onderdeel van het Nederland-Rusland jaar, waarbij wij wederom een unieke positie innamen door kritisch te zijn t.o.v. Rusland.Deze expositie is ook te zien geweest tijdens de worldOutgames, een wereldwijd (homo)sportevenement (2013 te Antwerpen) en heeft daar alle kranten en een fraai item in Terzake, het vooraanstaande discussieprogramma op de Belgische TV gehaald.
Tweestrijd” (2014), een expositie waarin de positie van de kerk bekritiseerd werd, toonde o.a. foto's van Gonzalo Orquín van zoenende mannen- en vrouwenstellen voor het altaar van katholieke kerken in Rome. Deze expositie is door het Bisdom van Rome op straffe van gerechtelijke stappen verboden. Iets wat in Nederland ondenkbaar geweest zou zijn.
De Queerzijde van koning Willem II” (mei 2014): een grote expositie in Dordrecht die kunstwerken liet zien die kunstkoning Willem II wellicht verzameld zou hebben indien hij in de huidige tijd geleefd zou hebben en zonder problemen voor zijn seksuele voorkeur had kunnen uitkomen.

Door samenwerking met andere organisaties, in zowel binnen- als buitenland, is het voor de galerie mogelijk om op diverse plekken, door middel van kunst, aandacht te vragen voor zowel de man in de kunst als wel de maatschappelijke thema's die daarmee samenhangen.